Monday, December 31, 2007

TOP2007! #17: Rufus Wainwright

Het jaarlijkse Sheep & Wool Festival in Rhinebeck, upstate New York

17. Rufus Wainwright – Release The Stars

Ook al zo iemand die ik vanwege compleet achterlijke vooroordelen (“zal wel weer zo’n door nepotisme groot geworden suffe singersongwriter zijn”) altijd links liet liggen. Echt een godswonder trouwens dat ik de laatste tien jaar nooit eerder met de allesbehalve spotlichtmijdende drama queen geconfronteerd ben, want dan weet je natuurlijk binnen drie tellen wel beter… Blij verrast was ik dus door zijn duet met David Byrne (Bizet's “Au Fond Du Temple Saint” op Grown Backwards), en na Want Two en Release The Stars te hebben opgesnord ben ik sinds kort dan ook overstag gegaan, want oooh ja, dit is wel mijn kopje thee; over een maand of wat zou ik Release The Stars waarschijnlijk met terugwerkende kracht alsnog minstens in de top tien van 2007 zetten. Wie schrijft er nou nog liedjes over het buitenverblijf van Frederik de Grote of de wurgcontracten van acteurs ten tijde van het oude Hollywood studio syteem (juist ja, "Release The Stars")? En Rufus’ net verschenen hommage aan Judy Garland's legendarische Carnegie Hall plaat uit 1961 moet trouwens ook wel fabeltastisch leuk zijn, toch? Pas op, 't is zonder backbeat:

MP3 "Between My Legs"

No comments: