Thursday, December 13, 2007

Concertjaar 2007


Volgens Last FM was ik dit jaar bij 61 events aanwezig. Die lijst is niet compleet, ik denk dat ik (inclusief voorprogramma's en festivals) op z'n minst honderd bandjes heb zien spelen in 2007, waarvan sommige zelfs twee of drie keer. Dat is meer dan ooit, meer ook dan ik aan nieuwe platen hoorde het afgelopen jaar, en het bevalt me erg goed, die terugkeer naar levende muziek en een-LPtje-kopen-bij-het-concert als tegenwicht voor de overkill aan nieuwe mp3 muziek. Hiram's concert-eindlijst van 2007:

1. The Hold Steady Paradiso
2. Dolorean Patronaat
3. The Drones Paradiso
4. Chris Isaak Manchester Academy 3
5. Wilco Paradiso
6. Mono Patronaat
7. The Sgeurvreters Pacific Parc
8. Wolf Eyes Patronaat
9. Rush Ahoy'
10. Future Of The Left Paradiso
11. Heavy Trash Patronaat
12. (Sharon Jones &) The Dap-Kings Paradiso
13. Joanna Newsom Paradiso
14. Pelican Patronaat
15. Magnolia Electric Co. Patronaat
16. Jay Reatard Patronaat
17. Jesu Paradiso
18. L'Ham De Foc Rasa
19. Harry Connick, Jr. World Forum Theater
20. Will Johnson Patronaat

Over de meeste van deze optredens heb ik hier wel wat geschreven, maar ik wil graag nog even speciaal uw aandacht vragen voor The Drones, een schromelijk ondergewaardeerde droooom van een bluestrashgaragenoiserock band uit Australië die zich nadrukkelijk heeft ontfermd over de erfenis van hun illustere landgenoten The Birthday Party. Ik zag ze in de halflege bovenzaal van Paradiso op een (te) vroege zondagavond in het voorprogramma van Black Lips (ofschoon ik die liet schieten om aansluitend in de Melkweg NoMeansNo te kunnen zien, waar ik pardoes een jeugdvriend van 15 jaar geleden tegen het lijf liep en een beregezellige avond had; maar dit terzijde). De drummer lijkt weggelopen uit The Jesus & Mary Chain (of Black Rebel Motorcycle Club, zo u wilt), de gitarist uit INXS, de bassiste uit je wildste bosnimffantasieën, de zanger/gitarist gilt de oogbollen uit zijn voorhoofd en behandelt zijn effectenpedalen als kakkerlakken. Grandioos meeslepend, zoals je op basis van hun platen mag verwachten. "Sharkfin Blues" is een klassieker in de dop en wordt gelukkig niet overgeslagen. Ook leuk: Een dag later zie ik de voltallige band in de grote zaal bij Low in het publiek staan; de drummer kijkt beteuterd als hij ziet hoe klein de biertjes worden geschonken in Nederland. De gitarist schreef over het optreden in Amsterdam op zijn mateloos entertainende blog (even scrollen), dat zelfs hilarisch is als je niet bekend bent met de muziek van The Drones.

In 2007 zag ik eindelijk enkele bonafide persoonlijke helden zoals Dolly Parton, Chris Isaak, Harry Connick, Jr. en Rush; voor 2008 staat in dat kader in ieder geval al Alison Krauss op de rol, ze komt naar het zich laat aanzien in mei (gelukkig niet De Zesentwintigste) met Robert Plant naar de Heineken Music Hall, haar eerste bezoek aan Nederland sinds een jaartje of tien, twaalf (ik was erbij in Paradiso destijds). Ik hoop verder het hardst op Patty Griffin, Buddy Miller en bovenal Lyle Lovett. Als die laatste het blijft vertikken naar Europa te komen, overweeg ik speciaal voor die lelijke bonenstaak naar Texas af te reizen. "Texas wants you anyway", jeweettoggg...

Oh, en Folkwoods is het leukste festival van Nederland, ik verheug me nu al op de volgende editie begin augustus 2008.

Het nu volgende filmpje is niet voor tere zieltjes, misantropisch nihilisme waar menig blackmetaller jaloers op kan zijn... heerlijk :-)

The Drones - Jezebel



The Drones - Sharkfin Blues (live in de 2004 bezetting)



Voor de tere zieltjes:
Gareth Liddiard - Sharkfin Blues (acoustic)



Dit is een nummer waar ik ein-de-loos over door kan mijmeren, soms denk ik dat het daadwerkelijk het ultieme rock & roll nummer is. Tenslotte ook nog maar even het origineel dus van The Drones' tweede plaat, die de prachtige titel Wait Long By The River And The Bodies Of Your Enemies Will Float By draagt. Er mag lijdzaam gecrepeerd worden.

MP3: The Drones - Sharkfin Blues

7 comments:

Anonymous said...

Mag ik je nog herinneren aan de Rolling Stones en weet je nog: Amy W in goede doen in de Paradiso.
In mijn top zoveel moeten: Amy Winehouse, Claw Boys Claw, Kings of Leon, ET Explore me, Heavy Trash, Hospital Bombers, John Cale, The Aggrolites, The Sadies, Chris Isaak, Willy DeVille.

http://leokonra.web-log.nl/arnoweblog/

Hiram said...

Ik weet dat het schokkend is, maar get over it: jullie waren écht beter dan de Stones en Amy ;) De Stones was erg leuk als 'totaalgebeuren' en zeker ook muzikaal niet slecht, maar ik kreeg toch alleen kippenvel van het noodweer. Amy viel mij toch wat tegen omdat ik me ter plekke realiseerde dat ze eigenlijk geen soul- maar een jazzzangeres is, te braaf, te weinig gospel ophitserij, zeg maar...
Ga je nog naar het café vanavond? Er speelt een spannende drummer met een Joanna Newsom/Laura Veirs-achtige zangeres/violiste, woei!

Anonymous said...

En Lucinda?

Anonymous said...

erhm... die laatste was ik, je eigenste snarenbeul uit LS.

Hiram said...

Lucinda was ook goed, ja, misschien wel beter dan de vorige keer dat ik haar zag, zeker ook qua band (lees: gitarist Doug Pettibone wist wat beter zijn plek). Bij "Changed The Locks" en "Come On" was ik normaal gesproken geheid 'plat' gegaan, maar eigenlijk was ik op dat moment al kaltgestellt door Dolorean...

Anonymous said...

Hoi Hiram,
Ik ben via google op je blogspot terecht gekomen. Misschien weet je het al, maar Lyle Lovett speelt 23 maart in Paradiso, en het is nog niet uitverkocht...
Veel plezier ?!
Barbara

Hiram said...

Jaah, geweldig, mijn kaarten zijn reeds besteld, ik ben zoooo blij! Bedankt voor de tip in ieder geval :-)