Sunday, January 13, 2008

Robyn @ Melkweg


Zo, de kop is er weer af. Mijn eerste bezoek ook aan de nieuwe Melkweg Max, wat een kneiter van een podium zeg! De vrouw (ook fan) liet op het laatste moment verstek gaan dus ik stond gezellig in m'n eentje tussen de gelboys en Lily Allen-lookalikes de beurse duim uit te hangen. Want dan kan je nog zo goedbedoeld je hipste trainingsjekkie en retro sneakertjes aantrekken, die middenscheiding en dat halveliterbiertje zeggen toch onverbiddelijk 'hardrocker' ;) Zelden zo'n met geldingsdrang behept publiek gezien ook, wat een oeverloos geouwehoer ("Ik ga nu even kijken, OK?"), en ik weet ook 100% zeker dat ik de enige was die geen mobieltje heeft, want die van iedere andere aanwezige heb ik in actie gezien... Niet getreurd echter, Robyn brengt een perfecte set van een uurtje met alle hits van haar laatste langspeler. Ze ziet er niet alleen net zo uit als op internet (witte tank top met jaren tachtig zwarte bandplooibroek en dat asymmetrische peroxidekapsel dat de hele tijd achter het rechteroor gewreven dient te worden), ze klinkt ook nog eens akelig zoals op de plaat; ik dacht bij het begin even dat ze aan het playbacken was. Gewoon erg goed dus (net als het geluid), en de X Factor is helemaal through the roof, wat een charisma... De band bestaat uit een electronicus en twee drummers, verrassend en hartstikke leuk, vooral bij de onderwater funk van "Crash & Burn Girl" bumpt het dat het een aard heeft. "With Every Heartbeat" is de logische uitsmijter, twee toegiften nog en klaar, popprinsessestatus volledig waargemaakt. Een merch stand mag blijkbaar ook in dit genre (de dame van dienst draagt wel een Satyricon hoodie, no less), dus dat t-shirt kan over twee weken mooi aan bij landgenoten Entombed. Ook leuk: Op de terugweg in de trein net Brodinski's Silver & Gold mix set opzetten en vervolgens de bont knipperlichtende wiebertjes van de voormalige suikerfabrieksilos bij Halfweg voorbij zien glijden in de nacht. Als ik een mobieltje had, had ik een foto gemaakt...

The Hollies - "Rockin' Robin"
(het 'origineel' staat op het debuut Stay With The Hollies, de enige die ik heb van ze. Niet alleen de samenzang en de vroege jaren zestig energie, maar vooral ook het drumwerk is fenomenaal op die plaat; ga snel eens uitzoeken wie, en hoe, of wat...)

1 comment:

Anonymous said...

Dat is Bobby Elliott. Een van de meestonderschatte drummers van de vroege popmuziek (en nog steeds actief met The Hollies)...
Heb hem in 2003 in Sunderland gesproken...

R. Danny