Monday, September 8, 2008

Bulldozerpop: Marion Raven


We doen even een blokje zwaar verslavende aalgladde meidenmetalpop, gewoon, omdat er immers niet zo héél veel leukere dingen bestaan op dit ondermaanse en vreemd genoeg toch lang niet iedereen daar van op de hoogte schijnt te zijn.

Marion Raven (website; MySpace) is een Meat Loaf-meisje met een schattig Scandi/Disney/teenpop verleden. Waar haar M2M-maatje Marit Larsen tegenwoordig tintelfrisse ABBAesque indiefolkpop maakt (Nieuwe single! Nieuwe plaat dit najaar!! Nieuwe invloeden: Gillian Welch, Dolly Parton & Alison Krauss!!!), is Raven van de onverbiddelijke quiet/loud shock & awe bulldozerpop: Monsterlijke gitaarmuren en dito hooks maken over-the-Céline-Dion-top-goth-power-metalpop zoals alleen de Noorvrouwen dat kunnen. Ik ben groot fan. Filmpjes!

"Break You": Deze orkaankracht is nauwelijks navoelbaar in YouTube-format. Mijn favoriete detail in dit nummer is de switch naar The Big Rock Ride Cymbal halverwege het refrein. In jaren tachtig videoclips werd van de drummer verwacht dat hij op deze momenten met zijn stok naar de camera wees, onderwijl zijn beste rock face uit de kast halend. Chad Smith doet een hele mooie in RHCP's clip voor "Dani California" (op 2:47); als je Tommy Lee heette, deed je het zo.

"Heads Will Roll": Nog 'n Mötley Crüe momentje, dit keer letterlijk middels een gastbijdrage van Nikki Sixx. Duidelijk gevalletje van 'quasiNINindustrialsoftcockrockchique'.

"Get Me Out Of Here": Powerpop mash-up: Orgeltje van de Cars, openingsriff van Urge Overkill's meer dan geniale "Sister Havana".

"Here I Am": Carrie Underwood doet Evanescence. Mooie harmony-vocals-met-zichzelf à la Kay Starr in het refrein. Minder mooie Nickelback rip-off na de bridge.

"Set Me Free": Even zwaaien naar Alanis in de pre-chorus allemaal, en vervolgens weer snel bukken voor de zessnarige bomaanval.

"Falling Away": 1980s popmetal met een 1990s gitaarmuur.

Zo heb ik nog wel een kwartetje of wat onweerstaanbaar hard rockende jongedames in de aanbieding, maar poeh hey, dit is voorlopig wel weer even genoeg pixelated 128kbps gerinkel-de-kinkel voor één blogpost; bovendien hebben de jongens van Google Ads me inmiddels ook genadeloos ontmaskerd ("Meet Sexy Local Gay Men"). Later meer, inclusief een compilatieZIPje, want zoals gezegd, YouTube blijft behelpen. Hier vast een teaser voor de volgende aflevering:

Skye Sweetnam - "Billy S."

5 comments:

Martijn said...

Al die liedjes hebben de lompe riff/baslijn in de coupletten en dan een saai melodieus refrein. DAT IS VERKEERD OM! Dat weet toch iedereen sinds 'Smells Like Teen Spirit'?

Hiram said...

Of we Nirvana nu voor altijd als maatstaf moeten nemen weet ik niet hoor, maar zeker, het is botte bijl schaamteloos formulewerk zonder meer. Ik ben er blijkbaar erg ontvankelijk voor, want kan er geen genoeg van krijgen. Moet wel zeggen dat Raven qua 'dom' spierballenvertoon het meest over de top van allemaal is; sla de Damone-aflevering niet over ;)

Anonymous said...

ik wacht nog even op de grote zak met mp3s, zodat ik in staat ben te luisteren met mijn oren ipv met mijn hormonen.

weet er trouwens iemand wat er aan de hand is met melissa auf der maur?

ze heeft wel een professioneel ogende website en veel ambities (album, stripboek, film) maar meer dan een paar loopjes zijn er niet te horen

en schoolmeisjesachtig bloggend zweeft ze ook buiten mijn nuchtere blikveld

trouwens heel irritant dat er haar sites direct bij binnenkomst geluid aanfloept

Hiram said...

luisteren met mijn oren ipv met mijn hormonen

Heheh, ik snap ook niet wat er nou eigenlijk zo 'gay' aan zou moeten zijn.

Aufdermaursgewijs, not a clue. Wat je zegt, schoolmeisjesblog, met van die stomme x-jes voor en achter d'r naam, pffff... Ik vond D'Arcy altijd al leuker.

Martijn said...

Het ging mij er meer om dat het zo niet goed werkt. Het refrein moet de uitsmijter zijn, het stuk dat je niet meer uit je kop krijgt. Bij de Raven liedjes zit dé riff vaak in het intro, terwijl het refrein zwakjes is.