Wednesday, September 3, 2008

De Hammers Of Misfortune Street Team Komt Naar Je TOE Deze Najaar

Terwijl de rest van het internet peentjes zweet over de vers gelekte nieuwe Metallica (die zowaar niet onaardig klinkt, zo op het eerste gehoor), moeten wij hier uw aandacht toch even vestigen op de twee nieuwe pareltjes die ons knuffelbandje Hammers Of Misfortune zopas voor de zwijnen wierp. Over twee maanden komt de langverwachte dubbelelpee uit, of zoals de band het noemt, 'een split met zichzelf'. De twee teasers klinken ondanks enkele bezettingswisselingen (waaronder een nieuwe zanger) nog onmiskenbaar als de Hammers van The August Engine en The Locust Years, al vermoed ik mede op basis van het concept, de pasticheuze hoezen (Hawkwind? Ramases?) en de tracklists dat sommigen onder ons hun prog-o-meter weer even wat bij zullen moeten stellen (de Opeth-invloeden lijken er niet minder op geworden, getuige "Rats Assembly"). De productie lijkt ook niet noemenswaardig anders of beter, maar uiteraard stellen we dat oordeel beter uit tot we het vinyl in huis hebben. Het titelnummer van de tweede plaat is in ieder geval alvast prachtig, luister maar:


2 comments:

Martijn said...

Het is vooral de Jon Lord-stylo orgelsolo in 'Rats Assembly' die me kan bekoren.

De geaffecteerde stijl van zingen is echter nog steeds niet mijn ding, hoewel ik het volgens mij bij oudere dingen die ik uitgeprobeerd het storender vond (misschien heeft dat iets te maken met de nieuwe zanger?)

Hiram said...

Die Hammondsolo is zeker lekker, maar dat deden ze al eerder; eerlijk gezegd vind ik het als geheel een licht tegenvallend nummer. "Church..." is een prachtig liedje, maar ik verwacht toch wel dat ze nog wat zwaarder riffwerk achter de hand hebben dan deze twee nummers laten horen. Die Cobbett is echt een bescheiden genie als het op riffs verzinnen aankomt, hopelijk heeft hij zich niet in het hele conceptalbum / major indie label debuut gebeuren verloren...